Het is moeilijk te geloven dat André en Patricia, de oprichters van Ardennes-Etape, hun start-up hebben gelanceerd in 2001 met als enige kantoor … hun woonkamer. Ontdek het verhaal achter dit bedrijf dat de regels naar zijn hand zette en volledig doorbrak op de markt van de online verhuur. Het bewijs dat met motivatie, doorzettingsvermogen en een flinke dosis lef (bijna) alles mogelijk is!

2001, HET JAAR WAARIN EEN BELGISCHE START-UP DE BESTAANDE REGELS NAAR ZIJN HAND ZETTE

Alles begon in 2001 met een gek idee van André Offermans en Patricia Acunzo, die verliefd zijn op de Ardennen. Ze willen dolgraag hun favoriete streek, de Ardennen, promoten door economische voordelen voor deze plek te creëren zoals vakantiewoningen. Wat “Ardennes-Etape” zal heten is niets anders dan een mix van professionele kennis van zaken en een ongeëvenaarde flair.

André werkte in de informaticasector voor hij een eerste zaak opstartte in verbouwingen. Hoewel het internet op dat moment nog in de kinderschoenen staat, is hij van mening dat de immobiliënsector en het web elkaar zouden moeten kunnen ontmoeten.

In 2002 pakt Ardennes-Etape het anders aan! De start-up vraagt geen enkele exclusiviteit, de boekingen gebeuren uitsluitend online en de huurprijs wordt 10 dagen voor het verblijf overgemaakt aan de eigenaar. Een primeur in België!

 

2005-2012, HET BEDRIJF KRIJGT EEN STERKE MARKTPOSITIE

De start-up groeit gaandeweg uit tot een bloeiend bedrijf. Vandaag kent het als geen ander zijn product en zijn klanten en het businessmodel is tot in de puntjes uitgewerkt.

Vanaf 2005 streeft Ardennes-Etape naar een betere kwaliteit van zijn producten door een strengere screening van de vakantiewoningen die te huur worden aangeboden. Ardennes-Etape en de eigenaars leggen daarnaast ook identieke verkoopprijzen vast uit bezorgdheid over de transparantie ten opzichte van de klanten.

Ten slotte beslist het Belgische bedrijfje in te zetten op een nauw contact en een vertrouwensrelatie met de vakantiegangers en de eigenaars.  Zo kunnen de vakantiegangers zonder twijfel genieten van hoogwaardige producten met een uitmuntende prijs-kwaliteitverhouding, een contactcenter dat 7 dagen op 7 beschikbaar is en een unieke service dankzij de Gids Ardennes-Pass die een brede waaier aan kortingen aanbiedt voor activiteiten in de Ardennen. De eigenaars profiteren op hun beurt van eersteklas diensten zoals een magazine dat helemaal aan hen wordt gewijd, kwaliteitsbezoekjes en persoonlijk advies. Een heel departement bestaande uit interne en externe verkopers staat voor u klaar!

2013-2016, DE BASIS VAN HET BEDRIJF VERSTERKEN

Het bedrijf blijft zich professionaliseren en vormt de departementen “Personeelszaken” en “Financiën”.

In 2014 bepalen een aantal opmerkelijke factoren mee de toekomst van het bedrijf met de implementatie van bindende Europese voorschriften. Ardennes-Etape gaat de uitdaging aan en heeft al binnen enkele maanden succes!

Om te blijven groeien en aanwezig te zijn op de internationale markt beslist het bedrijf zich open te stellen en een grotere groep met gelijke waarden te integreren. In 2016 wordt de groep Novasol gekozen.

 

2017, DE TOEKOMST VAN HET BEDRIJF LIGT OPEN …

In 2017 telde Ardennes-Etape niet minder dan 54 medewerkers, een omzetgroei van 11 %!

Wat brengt de toekomst voor deze tijdloze dinosaurus van de online verkoop? Antwoord:  investeren en innoveren om mee te blijven in een sector die snel evolueert. Dat vertaalt zich in differentiatie: een uniek aanbod brengen en inzetten op artificiële intelligentie en gegevensverwerking.

De komende jaren staan in het teken van de samenwerking met Novasol om het Belgische merk te doen bloeien in het buitenland en eveneens het merk Novasol te laten ontwikkelen in België. Die laatste kan profiteren van de kennis van zaken van Ardennes-Etape op de Belgische markt.

Wilt u ook profiteren van deze kennis van zaken? Aarzel dan niet om u in te schrijven op onze nieuwsbrief, de laatste nieuwtjes en tendensen van de markt worden zo maandelijks aan u voorgesteld.

Ontvang onze tips per e-mail door u in te schrijven op onze nieuwsbrief. 

Als geschenk:

Onze SOS gids om uw Franstalige vakantiegangers te ontvangen (een audio versie is ook beschikbaar)