Heeft u de bezoekersstatistieken van de website van uw vakantiewoning al eens bekeken? Heeft u een progressieve omschakeling opgemerkt van computerverkeer (vaste computer, laptop …) naar mobiel dataverkeer (tablet en vooral smartphone)? Sinds mei 2017 registreert Ardennes-Etape op de website meer en meer bezoekers die hun smartphone gebruiken in de plaats van hun computer. En dat verandert heel veel!

Welke impact heeft de evolutie van de internetgebruiker op uw vakantiewoning? Waarom is het belangrijk dat u rekening houdt met de verschuiving van computerverkeer naar mobiel dataverkeer? Wat betekent dat voor u op vlak van het onthaal van de vakantiegangers en het beheer van uw vakantiewoning?

WELKE LINKEN ZIJN ER TUSSEN MOBIEL DATAVERKEER EN ONLINE AANKOPEN?

Internetgebruikers gebruiken voortdurend hun smartphone. Voor alles: informatie vinden, discussiëren, delen, vergelijken en kopen … Het mobiele dataverkeer explodeert, dat klopt.  Maar de verkoop via smartphone volgt niet exact dezelfde evolutie. De Europeanen kopen het minste via hun smartphone! (bron: European Ecommerce Report 2017 v170623-published(full))

Over het algemeen gebruiken vakantiegangers hun telefoon om inspiratie op te doen, zich te informeren, hun vakantie voor te bereidenDe aankoopfase gebeurt meestal ‘s avonds rustig op de laptop. De boeking van een vakantie is een belangrijke beslissing: het bedrag ligt vaak hoog. De keuze van de accommodatie heeft invloed op het welslagen van de vakantie. Vaak hangt de uiteindelijke keuze af van de mening en de behoeften van meerdere personen. Het is een aankoop die aandacht verdient!

Lastminuteboekingen of minder dure vakanties hebben meer succes op de smartphone.  Als u beschikt over een gite voor 2 tot 5 personen, dan is de evolutie van het gedrag van de internetgebruiker zeker voor u van belang. Uw vakantiewoning moet op elk moment klaar zijn om een boeking te accepteren en uw agenda moet absoluut up-to-date zijn … anders loopt u het risico belangrijke extra boekingen te missen! (Dit gezegd zijnde, wat de capaciteit van uw accommodatie ook is: u heeft er alle belang bij om uw agenda op elk moment up-to-date te houden!)

WELKE GEVOLGEN VOOR MIJN VAKANTIEWONING?

Het gebruik van smartphone of pc heeft invloed op het beheer van uw vakantiewoning voor de boeking en tijdens het verblijf.

Voor de boeking raadplegen de internetgebruikers veel verschillende gites op de site van Ardennes-Etape. De toekomstige vakantiegangers navigeren tussen de fotoalbums van verschillende huizen. Ze zoeken informatie over activiteiten in de buurt, de voordelen van de Gids Ardennes-Pass … Ze delen vervolgens hun verliefdheid met hun vrienden op sociale media via Messenger, per mail of WhatsApp. De fotoreportage van de vakantiewoning is op dat moment essentieel. Sinds de oprichting van Ardennes-Etape werken we samen met professionele fotografen. Hun werk is vandaag nog meer strategisch. De organisatie van belangrijke informatie is beslissend. De grootte van de knoppen en het gemak waarmee kan worden genavigeerd op de site zijn van essentieel belang. De website van Ardennes-Etape is “responsive”: we hebben één enkele website die zo gemaakt is dat hij perfect is aangepast aan alle schermen. Waarom hebben we geen applicatie ontwikkeld? Op dit moment hebben internetgebruikers nog altijd de reflex om via Safari of Chrome te surfen, zelfs op hun smartphone. Het downloaden van een app zet een heel grote rem op de aankoop. De resultaten van applicaties zijn zeer onverdeeld. Ardennes-Etape wil de ervaring van de gebruiker continu optimaliseren volgens zijn specifieke voorkeuren. En op dit moment verkiest de internetgebruiker websites boven applicaties.

Wat u moet onthouden: de boeking verloopt in verschillende stappen en op meerdere schermen voor ze wordt afgerond. Het is dus de bedoeling in contact te blijven met de bezoeker tussen het moment dat hij op verkenning is en het moment dat hij zijn beslissing neemt!

Tijdens zijn verblijf heeft de vakantieganger zijn smartphone steeds bij de hand. Nu de roamingkosten bijna gratis zijn, kent het gebruik van de smartphone geen grenzen meer. Uw gasten zullen informatie opzoeken op het net, vakantiefoto’s delen in real-time.

Rekening houdend met deze gedragsverandering moet u proactief zijn:

– installeer wifi als dat nog niet gebeurd is en zorg ervoor dat er in het hele huis netwerkverbinding is

– deel de url’s van de meest geschikte websites van toeristische activiteiten

– deel de QR-code van de wandelapplicatie van uw toeristische dienst

maak wandelroutes die vertrekken aan uw vakantiehuis op Google Maps en deel ze met uw gasten (East-belgium – sityTour – Cirkwi – …)

– zet op Google Drive een document met alle nodige informatie en de beste adresjes in de streek en deel het met uw vakantiegangers

– communiceer met uw gasten via WhatsApp of Messenger volgens hun voorkeur

Bij Ardennes-Etape is er continu een team bezig met de optimalisatie van de website. We volgen de laatste technische ontwikkelingen en consumptiepatronen. We hebben geen magische formule: we testen voortdurend om te ontdekken wat het beste werkt.

Als eigenaar is het belangrijk de prominente rol van de smartphone een plaats te geven in het succes van uw vakantiewoning. Door te beginnen denken in “mobiele” modus kunt u de verhuur van uw vakantiewoning anders beschouwen en een innovatieve en efficiënte aanpak ontwikkelen.

Was dit artikel interessant? Wenst u bijkomende informatie of heeft u zin om uw eigen “mobiele” ervaring te delen als eigenaar van een vakantiewoning? Laat hieronder uw commentaar achter!

Ontvang onze tips per e-mail door u in te schrijven op onze nieuwsbrief. 

Als geschenk:

Onze SOS gids om uw Franstalige vakantiegangers te ontvangen (een audio versie is ook beschikbaar)