De website van Ardennes-Etape evolueert voortdurend. Maar liefst een volledig departement staat in voor de werking en de continue verbetering ervan. Een van de redenen om eigenaar te zijn bij Ardennes Etape! Ontdek in dit artikel de methodologie die aan de basis ligt van de meest recente aanpassingen en van de door te voeren veranderingen.

Zonder onze website geen boekingen! Het is dan ook logisch dat hij in het middelpunt van onze belangstelling staat en dat hij voortdurend evolueert met het oog op een steeds beter prestatievermogen. Onze website registreert wekelijks tussen 100 000 en 160 000 unieke sessies. Ons doel? Ervoor zorgen dat de vakantiegangers uw vakantiehuizen boeken. Dit doel ligt natuurlijk voor de hand. Wat u wellicht meer zal verbazen zijn de methodes die we gebruiken om veranderingen aan te brengen en onze website verder te laten ontwikkelen.

Ontrafel samen met ons de geheimen van ons platform, integraal onderdeel van de geschiedenis van Ardennes Etape!

Welke veranderingen komen in aanmerking?

Ons informaticateam werkt gemiddeld aan vier grote verbeteringsprojecten per jaar. Hoe identificeren we de door te voeren verbeteringen? Vakantiegangers, eigenaars, de leden van de verschillende departementen van Ardennes-Etape ervaren dagelijks hoe het aanvoelt om op de website te surfen. We bundelen alle ontvangen opmerkingen. Indien dezelfde opmerking meerdere malen opduikt, dan bekijken we die van naderbij.

Er is meer. Elk lid van de informaticadienst trekt wekelijks minstens twee uur uit voor het inwinnen van inlichtingen. Wat biedt de concurrentie aan? Welke nieuwigheden duiken op in de sector? Wat zijn de trends van morgen? Het is allemaal informatie die ons in staat stelt om de nodige aanpassingen aan te brengen en zo een nog beter presterend internetplatform te hebben.

Geen aanpassing zonder A/B-test

Er worden geen belangrijke modificaties aan de website aangebracht zonder een “A/B-test”. Waddisda? Alvorens tot een visuele of functionele wijziging over te gaan, testen we de verschillende veranderingen nadat we eerst onze doelen heel precies hebben bepaald.

Er worden tegelijk twee versies getest. 50% van de gebruikers krijgt op zijn scherm de onveranderde website te zien. Dat is de A-versie. De andere helft van de surfers krijgt de website met de aanpassingen te zien. Dat is de B-versie. De test loopt gedurende enkele dagen of weken. Uiteindelijk wordt de best presterende versie geselecteerd en getoond aan alle internetgebruikers.

De website ondergaat misschien vele wijzigingen, maar vele in overweging genomen aanpassingen worden nooit doorgevoerd omdat de vooraf bepaalde doelen niet werden bereikt. Dat wordt de A/B-test genoemd!

Ontmoeting met de experts van Ardennes Etape

Frédéric

Integrator

Hij verwerkt de visuele voorstellingen zodat ze in de code geïntegreerd kunnen worden. Hij ziet er ook nauwlettend op toe dat de websitepagina op zowel pc, als mobiele telefoon, als tablet correct weergegeven wordt. Vandaag raadpleegt bijna 50% van de internetgebruikers onze website op hun smartphone! Het is een noodzaak zich aan dat nieuwe medium aan te passen.

Pierre

Verantwoordelijke van het departement

Hij coördineert het team. Samen met de directie beslist hij over de uit te voeren tests en de door te voeren wijzigingen op de website.

Alan

Ux Designer

Het gedrag van internetgebruikers kent voor hem amper geheimen.  Hij zorgt voor ergonomische visuele voorstellingen die door de gebruiker van de website gemakkelijker te begrijpen zijn.

 

Thomas, Piero, Antoine, Dmitri, Maurice, Ludovic

Ontwikkelaars

Zij integreren de code. De projecten worden toegewezen in functie van hun kunnen. Zij zorgen ervoor dat wat besloten werd, daadwerkelijk ingevoerd wordt, met andere woorden, aanklikbaar, zichtbaar, downloadbaar enz. wordt.

Ludovic beheert de interacties tussen onze website en de servers. De antwoordtijd moet optimaal zijn. Hij is erin geslaagd de laadtijd van de pagina’s met 30 tot 45% te verminderen. Een detail, denkt u? Als de pagina niet onmiddellijk geladen wordt, sluit de internetgebruiker de pagina en surft hij naar iets anders…Onze website is een F1, een primus inter pares!

Ontvang onze tips per e-mail door u in te schrijven op onze nieuwsbrief. 

Als geschenk:

Onze SOS gids om uw Franstalige vakantiegangers te ontvangen (een audio versie is ook beschikbaar)