Boswandeling in Spa rond het meer van Warfaaz

Op enkele kilometers van de stad Spa ligt het meer van Warfaaz, dat zeer geliefd is bij vissers, joggers, families op wandeltocht en, in de zomer, liefhebbers van waterfietsen. Het is een meertje van bescheiden afmetingen zodat je er in een mum van tijd rond bent gewandeld. Toch kan het ook het vertrekpunt zijn van een fijne, langere wandeling in de bossen waarbij het water nooit ver weg is.

Moeilijkheidsgraad

Matig

Afstand

9,5 km

Duur

2u30

Wandeling in Spa

Wallonië bulkt van de prachtige landschappen! Wat is er heerlijker dan op een mooie vrijdagse februari volop te genieten van de eerste, prille zonnestralen en te gaan wandelen in de Ardennen? Tot groot jolijt van onze hond Pim’s hebben we onze keus op het meer van Warfaaz laten vallen en zijn we dus richting Spa gereden. De papa van Karl die er ook graag te voet op uit trekt, heeft zich voor deze wandeling bij ons aangesloten.

Op het programma van deze 2:30 uur durende wandeling: een tocht van 9 kilometer. Deze wandeling is niet bewegwijzerd, maar volgt meestal de GR-route met haar rood-witte bordjes.

Onze route

Nadat we onze auto aan de Résidence du Lac hebben geparkeerd, steken we de straat over en beginnen we langs het meer te wandelen. Omwille van het winterweer en de sneeuw van enkele dagen geleden is het wateroppervlak nog grotendeels bevroren. Pim’s is erdoor gefascineerd en maakt aanstalten om zich op glad ijs te begeven. We zijn gelukkig alert en kunnen hem tegenhouden!

Overhangende weg

Quelques dizaines de mètres plus loin, un sentier escarpé nous permet de gagner la forêt. Nous continuons à longer le lac mais en hauteur cette fois-ci ! En cette saison, il n’y avait déjà pas grand monde le long du lac mais là, nous avons vraiment la forêt pour nous.

Enkele tientallen meters verder bereiken we via een steil pad het bos. We wandelen nog steeds langs het meer, maar bevinden ons nu hoog boven het water! In dit seizoen is er sowieso weinig volk aan het meer, maar hier valt er werkelijk geen levende ziel te bespeuren: we hebben het bos echt helemaal voor ons alleen.

Een beetje verderop verandert het landschap: het meer van Warfaaz ligt nu achter ons en heeft plaats gemaakt voor visvijvers waar we naar toe aan het stappen zijn. Aan de vijver van de Pont des Chèvres, gelegen in het verlengde van het meer van Warfaaz, zien we plots een reiger. Spijtig genoeg is de vogel gevlogen voor we hem op de foto konden vereeuwigen.

Na een korte pauze en een snelle hap (hondenbrokjes voor Pim’s) vervolgen we onze weg langs de rivier. Weldra zien we iets verderop, links van ons een mooie waterval (ok, niet direct de waterval van Coo, maar wel mooi!) met erboven een houten brug. Op onze terugweg zullen we daar over wandelen.

Zin om in de buurt te overnachten?

Als de zin je bekruipt om in deze regio een weekendje door te brengen, dan is het goed om weten dat er in Spa ontzettend veel geweldige vakantiehuizen zijn: een prachtig kasteel, een villa met zwembad of een authentiek vakantiehuisje. Er is voor iedereen wat wils.

Van de Route du Lac de Warfa naar Sart-Lez-Spa

Eenmaal aan de Route de Warfa moeten we kiezen tussen twee routes: doorstappen naar Sart-Les-Spa of de wandeling inkorten door een weg te nemen die links van ons opnieuw naar boven gaat en ons naar de eerder vermelde waterval zou brengen.

We kiezen voor de eerste optie en zetten onze wandeling gewoon voort. Na een kort stukje op de straat komen we terug in de bossen en klimmen we opnieuw naar de hoogten rondom ons.

Eenmaal boven krijgen we opnieuw een totale decorwissel: daar staan we ineens te midden van de weiden. Hier en daar ligt er zelfs nog wat sneeuw! Ik kan me inbeelden dat het landschap hier onder een wit kleedje mooi moet zijn…

We doorkruisen het dorp Sart-Lez-Spa en nemen op het einde van de Rue de l’Ermitage een scherpe bocht naar rechts.

Terug naar het meer van Warfaaz

Onder aan de weg zien we nog een vijver (en die zijn er in deze buurt natuurlijk in overvloed!). We stappen door een dennenbos om vervolgens aan het kleine brugje van Stavelot te komen (dat we trouwens terzijde laten liggen).

Als we terug op de Route de Warfa komen, verlaten we na een hondertal meter de GR-route en volgen we een pad rechts van ons dat naar omhoog gaat. Boven slaan we links af en stappen we over het brugje boven de waterval van daarnet. Hoewel een vergelijking met de waterval van Coo zeker niet opgaat, reageert Pim’s alsof hij de Niagarawaterval ziet! Hij is zo uitgelaten dat ik hem over het brugje moet dragen. ?

Na deze uiterst gevaarlijke oversteek (ahum!) komen we op dezelfde weg van het begin van de wandeling uit en we bereiken opnieuw de oever van het meer.

In het kort

We vonden dit een heel plezierige wandeling in de Ardennen. We hebben Spa en het meer van Warfaaz eens op een andere manier leren kennen! Het is het soort boswandeling die ook in de winter, als het sneeuwt, of aan het begin van de herfst, als de bomen met hun felste kleuren getooid zijn, bijzonder mooi moet zijn.

Tijdens deze route krijg je, afgezien van een beetje klimmeters, geen noemenswaardige moeilijkheden voorgeschoteld, waardoor deze wandeling echt voor iedereen toegankelijk is. Het is tevens de ideale wandeling om samen met je hond te doen: je moet zelfs geen water meenemen, want je vierpotige gezel zal tijdens de wandeling zijn dorst op verschillende plaatsen kunnen lessen.

Culinaire pauze

Na een wandeling in het bos heb je een culinaire pauze meer dan verdiend! Als je geen zin hebt om de auto te nemen, dan kun je iets eten of drinken in de verschillende restaurants op de oever van het meer:

In het Balmoral biedt de Chalet Suisse op elke eerste zondag van de maand een biomenu op basis van streekproducten aan. Het is mogelijk er tijdens de wandeling binnen te springen. Je moet wel reserveren!