De zomer is daar en de vakantiegangers stromen toe. De zon is volop van de partij en ook uw vakantiehuis draait op volle toeren. Wilt u een onthaal zonder stress en weken van plezier? Ontdek ons artikel “10 tips voor een geslaagd hoogseizoen”.

  1. Uw kalender altijd up-to-date!

Dat is de basis, het abc, een grondbeginsel van het vak… Ronduit onmogelijk om er zonder kleerscheuren uit te komen als de kalender van uw vakantiehuis niet up-to-date is. Het zal u pijnlijke situaties besparen zoals dubbele boekingen, die u duur kunnen komen te staan, en lastminuteboekingen die u aan uw neus voorbij ziet gaan, indien het huis niet klaar is.

  1. Aanbiedingen om de laatste verblijven te verkopen… zelfs in het hoogseizoen.

We zijn reeds eind juni en de maanden juli, augustus en september zijn nog niet volledig uitverkocht. Moet u zich daar zorgen over maken? Een eenduidig antwoord is er niet… Neem contact op met onze commeri, die uw planning zullen analyseren en u een gepast advies zullen geven. We hebben ook een artikel geschreven speciaal voor u: “de juiste promotie op het juiste moment”.

  1. Last minute vallen zomaar uit de lucht

Lastminuteboekingen zijn niet dun gezaaid bij Ardennes-Etape. Elke week registreren we zo’n 10 tot 15 laattijdige boekingen en dan hebben we het over boekingen binnen de 7 dagen tot 14 uur voor het begin van het verblijf. Als de weersverwachting veelbelovend is (… of als er sneeuw wordt voorspeld), dan kunnen deze cijfers gemakkelijk verdubbelen. Dit zijn dus echte buitenkansjes en die liggen zomaar voor het grijpen. Dit geldt vooral voor de vakantiehuizen voor 2 tot 6 personen. U zult al opgemerkt hebben dat de vakantiegangers dit type vakantiehuizen steeds later boeken. Ook voor grotere vakantiehuizen is dit een trend, ook al gebeurt het minder vaak. Wees dus klaar om op de valreep nog klanten te ontvangen en zorg ervoor dat de eindreiniging onmiddellijk na het verblijf plaatsvindt.

Openstaan voor dit soort boekingen, dat is een van de geheimen voor een geslaagd hoogseizoen!

  1. Maak tijd voor de schoonmaak en het onderhoud van de tuin

Op dit criterium wordt in onze tevredenheidsenquêtes steevast streng afgerekend. Alles moet dan ook tiptop in orde zijn. Hebt u maar enkele uren tijd om het vakantiehuis in onberispelijke staat te brengen? Een oplossing die we u kunnen aanreiken, brengt misschien wel bijkomende kosten met zich mee, maar is efficiënt… Laat u helpen als u denkt het niet alleen te kunnen bolwerken! Beter enkele euro’s investeren dan een slechte score waardoor toekomstige klanten zullen afhaken.

Besteed vooral aan het beddengoed, het sanitair en het stof bijzondere aandacht. Vakantiegangers maken zelden compromissen wat deze drie punten betreft. Kijk ook na elk verblijf na of er geen materiaal kapot of gebroken is, of ontbreekt. Vergeet ook de tuin niet! Het gazon moet regelmatig worden gemaaid, onkruid moet worden gewied, en de barbecue en tuinmeubelen moeten steeds netjes en in goede staat zijn en op hun plaats staan.

  1. Lijkt u te verdrinken in het werk tijdens het hoogseizoen ? Vraag hulp!

Het is heel normaal dat u de indruk hebt het niet alleen aan te kunnen. Waarom geen helpende hand aanwerven? Zoals hierboven uitgelegd, kunt u beter enkele euro’s in bijkomend personeel investeren dan een slechte waardering te riskeren ten gevolge van knoeiwerk.

U kunt zich op vele vlakken laten helpen, zoals bij het onthaal en het vertrek, de reiniging, het onderhoud van de tuin, het beheer van de planning enzovoort. Indien de persoon die u helpt, uitstekend werd gebrieft, dan zal dat voor u een ware verademing zijn, zeker als u het gevoel hebt dat het werk u boven het hoofd begint te groeien.

  1. Communiceer met uw vakantiegangers

Een goede communicatie is één van de geheimen van een hoogseizoen zonder stress! U beschikt over het telefoonnummer van alle vakantiegangers. Aarzel dan ook niet ze te bellen of te sms’en om te vernemen om hoe laat ze zullen aankomen. U zult uw dag dan navenant kunnen organiseren.

  1. Blijf bereikbaar voor uw vakantiegangers

Ardennes-Etape nodigt de vakantiegangers uit om aan te komen tussen 16 uur en 18 uur. Natuurlijk kan er altijd iets verkeerd lopen. Uw vakantiegangers zullen u willen inlichten en zullen u proberen te bereiken. Hetzelfde geldt wanneer ze tijdens hun verblijf een probleem of een panne hebben. De klanten moeten u kunnen bereiken.

  1. Stort de waarborg snel terug

Of het nu om een waarborg van 300 of 3000 euro gaat, klanten rekenen erop dat ze die waarborg zo snel mogelijk terugkrijgen als hun verblijf zonder moeilijkheden is verlopen. Wacht dus niet om de waarborg terug te storten. Vakantiegangers houden niet van de gedachte dat hun geld op de rekening van een ander ligt te slapen…en dat is maar normaal ook.

Als u werkt met Ardennes-Etape :

Indien de waarborg door Ardennes-Etape wordt beheerd, storten wij, als er geen enkele klacht werd geregistreerd, het bedrag binnen de 15 dagen na het einde van het verblijf terug. Indien er daarentegen schade werd vastgesteld, is het belangrijk om binnen de 5 dagen die volgen op het einde van het verblijf, klacht in te dienen en bij deze klacht de plaatsbeschrijving te voegen. Dat is een onontbeerlijk bewijsstuk in geval van een geschil. De waarborg zal dan geblokkeerd worden tot wanneer beide partijen tot een akkoord zijn gekomen. Onze kwaliteitsdienst zal in actie treden en als tussenpersoon tussen de eigenaar en de vakantieganger optreden.

  1. Spoor de vakantiegangers aan om de tevredenheidsenquête in te vullen

Het hoogseizoen is de periode bij uitstek om de tevredenheidsscore van uw vakantiehuis in een mum van tijd op te krikken. Over het algemeen volgen de verblijven elkaar nog sneller dan gewoonlijk op. Indien u uw vakantiegangers ertoe aanspoort om de tevredenheidsenquête in te vullen, kunt u snel enkele punten winnen.

Als u werkt met Ardennes-Etape :

Om uw klanten te motiveren kunt u hen erop wijzen dat ze bij hun volgende verblijf met Ardennes-Etape een kortingsbon zullen ontvangen.

  1. En dan vooral… genieten van het hoogseizoen!

Een vakantiehuis beheren verloopt niet altijd zonder stress en kan een tijdrovende bezigheid zijn. Toch moet het plezierig blijven. Tijdens de zomer zult u vakantiegangers van overal ontmoeten. Ze staan te popelen om de Ardennen te verkennen en het zich in uw vakantiehuis gemakkelijk te maken. Ontmoet ze, praat met ze en ontdek zelf ook andere culturen. Waarom zou u trouwens niet eens ingaan op de uitnodiging om samen met uw vakantiegangers een biertje te drinken? We zijn er zeker van dat u dat dubbel en dik hebt verdiend.

Dit waren onze 10 geheimen voor een geslaagd hoogseizoen… We hebben nog veel tips en trucs die we met u willen delen. Aarzel dus niet om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief om ons beste advies te krijgen…

Ontvang onze tips per e-mail door u in te schrijven op onze nieuwsbrief. 

Als geschenk:

Onze SOS gids om uw Franstalige vakantiegangers te ontvangen (een audio versie is ook beschikbaar)